6 fördelar med att sova i en hängmatta

Hängmattor är inte bara till för att svaja i på dagen under semestern. 
Det kan vi som har hemsidan www.hamaca.se berätta av egen erfarenhet och av erfarenhet från de människor från hängmattornas länder som vi har träffat och läst om.
Det är inte konstigt att folket i Syd -och Centralamerika använder hängmattan istället för en vanlig säng.
Det finns flera anledningar som vi berättar om här:
1. Snabbare sömn.
När man ligger i en hängmatta och gungar mjukt får man en naturlig rytm. Denna rytm främjar avkoppling. Känslan av att vara insvept i ett tätt tygstycke påminner om livmodern, det tar dig tillbaka till ditt ursprung, ger dig lugn och ro. Självklart somnar du snabbare.
2. Inga tryck-punkter
När du sover på en säng/madrass skickar varje kontaktpunkt obehagssignaler till hjärnan och påminner om att det inte är bekvämt, så du vrider och vänder dig och blir inte bekväm tills du att du blir så trött att du somnar ändå av utmattning. Det gör jag iallafall. Visst kan det lindras av dyra Tempur-madrasser som försöker imitera hängmattans funktion, men testa att sova i en hängmatta så förstår du skillnaden.
 3. Djupare sömn
Studier har visat att gungning kan hjälpa att synkronisera hjärnans aktivitet och uppmuntra djupsömn,så att du får mer verklig vila. Och det innebär att vakna upp och känner dig mer utvilad. 
 4. Städa mindre och kunna utnyttja mer yta av sitt hem
Visst tar det tid att bädda och hålla på. Med en hängmatta är det bara kliva ur. Och om man orkar/har lust kan man vika ihop filten/täcket om man nu använder det, stoppa undan. Har man hängmattan upphängd på väggkrokar i sitt rum och vill ha lite mer yta är det bara att kroka av den ena änden och hänga upp på den andra. Toppen om man bor på en liten yta och vill kunna utnyttja det maximalt. Dessutom är hängmattan lätt att hålla ren. Släng in den i tvättmaskinen på 40c var eller varannan vecka så har du alltid en fräsch plats att sova på. 
5. Få bättre hälsa
Att bra sömn är A och O för hälsan vet vi redan. Hängmattan ger såsom sjukhussängar och justerbara sängar ett högre läge för huvudet vilket ger hjärnan optimal blodcirkulation istället och förbättrar andningen. Om du har dåliga leder, en dålig rygg, eller någon annan typ av kroppslig smärta kan hängmattan göra livet lite lättare för dig genom att ge dig förbättrad vila. 
 6. Bekvämlighet
Om man ligger korrekt i en hängmatta ligger man otroligt bekvämt. Det krävs rätt storlek på hängmattan och rätt vinkel. Läs vår guide för hur man ligger bekvämt i en hängmatta HÄR.
Det kan verka krångligt för nybörjare, men det är förvånansvärt lätt. I början behöver du nog justera lite men tids nog lär du dig att lägga dig korrekt i hängmattan med en gång. 
Som permanent sovplats rekommenderar vi de större hängmattorna i dubbel och familje-storlek.
Några tips får du här:
 
 
 
Alla hängmattor hittar du på www.hamaca.se

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *